Det rigtige bredbånd er altafgørende – vælg det rigtige

Når du har en hjemmeside, kan du ikke undgå at skulle på nettet. Det skulle helst ikke komme som nogen overraskelse. Hele opsætningen af din hjemmeside foregår nemlig online. Når du har en hjemmeside, webshop eller andet, skal du have det rigtige bredbånd. Har du dårligt bredbånd, kan det nemlig skabe en masse frustrationer.

I dette indlæg giver vi dig gode råd til, hvorfor det er vigtigt med godt bredbånd. Derudover guider vi dig også til, hvordan du finder det rigtige bredbånd. Læs med, og bliv klogere på, hvordan du vælger det rigtige bredbånd.

Ingen bredbånd, ingen hjemmeside

Nu tænker du måske, at bredbånd burde da ikke være så vigtigt. Det er vel det samme, uanset hvilken udbyder du vælger. Internet er egentlig bare internet. Der må vi lige stoppe dig. Der kan nemlig være stor forskel på, hvilken bredbåndsløsning du vælger.

Der findes mange forskellige bredbåndsudbydere. Ikke nok med det kan de hver især også have forskellige løsninger, de kan tilbyde dig. Det er derfor vigtigt, at du nøje overvejer, hvad for noget bredbånd du skal have.

Det rigtige bredbånd kan gøre, at du får større succes med in hjemmeside. Du vil nemmere kunne foretage opsætning og ændringer på din hjemmeside. Med det rigtige bredbånd vil du ikke blive forstyrret.

Ender du i stedet med det forkerte bredbånd, kan du sige goddag til en masse frustrationer. Dårligt bredbånd kan gøre det besværligt at lave opsætningen af din hjemmeside. Nogle typer bredbånd kan simpelthen ikke trække læsset. Det er derfor vigtigt, at du vælger bredbånd, der kan håndtere presset, når du har en hjemmeside eller lignende.

Hastighed – husk både upload og download

Når du skal vælge bredbånd, er der to faktorer, der er vigtige at overveje. Det er upload-hastigheden og download-hastigheden. Upload-hastigheden siger noget om, hvor hurtigt du kan uploade noget. Det vil sige, hvor hurtigt du kan overføre data fra din computer til internettet.

Når du skal opsætte en hjemmeside, kan det for eksempel være, hvis du skal uploade billeder, som skal være synlig på hjemmesiden. Her er det selvfølgelig en fordel med en hurtig upload-hastighed. Ellers kan du komme til at bruge oceaner af tid på at få opsat og vedligeholdt din hjemmeside.

Download-hastigheden siger noget om, hvor hurtigt du kan hente data fra internettet og ned på din computer. Det kan for eksempel være, hvis du skal downloade et billede eller en fil fra en hjemmeside, dropbox-mappe eller noget helt andet.

Begge hastigheder er vigtige, når du skal vælge bredbånd. Hvad, der er vigtigst, afhænger ofte af, hvad det er for en type hjemmeside, du har. Derudover skal du også tage dit behov med i overvejelserne. Uploader eller downloader du mest? Eller er det faktisk begge dele, der er lige vigtigt?

Når du har fundet frem til, hvad der er dit behov, kan du nemmere finde bredbånd, der netop svarer til dit behov.

Tænk over din placering

Når du skal finde bredbånd, kan der være stor forskel på, hvem der udbyder bredbånd de forskellige geografiske steder. Det er derfor vigtigt, at du finder en udbyder, der kan tilbyde dig godt bredbånd på lige præcis din lokation.

Det kan kræve lidt research, før du finder det bredbånd, der kører bedst på din placering. Det kan dog gøre en stor forskel i sidste ende. Se hvilket bredbånd du kan få på din adresse på YouSee.dk.

Godt bredbånd behøver ikke at koste en bondegård

Mange antager at bredbånd er en dyr løsning, når du skal have det bedste. Det behøver det dog langt fra at være. Det handler blot om, at du skal undersøge dine muligheder. På den måde kan du finde frem til den bedste, og ikke mindst billigste, løsning til dit behov.

Det kan helt sikkert betale sig, at du undersøger markedet. Det kan være, du finder ud af, at du sagtens kan indfri dit behov med mobilt bredbånd. Læs mobilsiden.dks guide til at få billigt mobilt bredbånd her.

Du kan selvfølgelig også finde ud af, at du har brug for almindeligt bredbånd. Uanset hvad du skal have kan en granskning af markedet hjælpe dig med at finde det bedste bredbånd til en fordelagtig pris.

Humlen af det hele er derfor, at du skal tage udgangspunkt i dit behov og derefter undersøge markedet for udbydere, der kan indfri dit behov.

Tjen penge online med din blog

Når man har en blog eller en hjemmeside, så er der flere forskellige modeller til at tjene penge med den.

De fleste, som ikke ved ret meget om onlineverdenen, tror at banner annoncering er det man kan tjene penge på, men her tager rigtig mange fejl.

Affiliate marketing

Hvis vi lige starter med at se gif animationen / videoen nedenfor, der meget flot beskriver hvordan affiliate fungerer.

Det er egentlig meget simpelt, og når man er inde i tankegangen om, at man kan linke til forskellige butikker og tjene penge på sine henvisninger. Så begynder det at være sjovt og anbefale produkter til læserne.

Det er selvfølgelig reklame, og skal tydeligt markeres som det, ellers bryder man både med moralen, men også med markedsføringsloven, og den skal man ikke på kant med.

Lad os prøve med et håndgribeligt eksempel, der forlænger tankegangen i det her indlæg om søgemaskine optimering. Det kunne være, at man drev en blog der bl.a. Skrev om Chanel tasker, og man har altså derfor en masse trafik til netop disse emner.

Nu har du mulighed for at henvise kunderne til de butikker hvor det er muligt at købe taskerne. MEN, det er selvfølgelig en forudsætning, at du kan finde en butik via et affiliatenetværk som tilbyder dem, ellers er der ingen penge at tjene på det.

Adsense er en god mulighed

Hvis man er havnet i en situation, hvor det ikke er muligt at finde en butik via de mange affiliatenetværk, så findes der en anden mulighed for alligevel at tjene penge på den gode trafik.

Du har måske lagt mærke til, at der nogle gange er reklame, som følger efter dig rundt omkring på nettet. Hvis du har det, så er det temmelig sikkert Googles Adsense, som har fået sat en cookie på din computer.

Hvis du har oplevet, at reklamerne jagter dig, efter at du har set et produkt i en butik, men endnu ikke fået købt det. Så ved du også hvor magtfuld en markedsføringsmekanisme det er, når produkter man har vist interesse for løbende dukker op igen og igen.

For at sammenligne det med noget de fleste kender, så har du måske være i Ikea. Og er der nogen der mestre denne her disciplin, så er det om nogen Ikea. De har naturligt ikke reklamer rundt omkring på nettet, fordi du går ind i en af deres butikker. Men de kan noget i butikken, som minder utrolig meget om det. Lige så snart du kommer ind, så ligger der det, jeg kalder hverdagsvarer, til en rigtig lav pris.

Man tænker, det kunne vi måske godt bruge, men det var ikke derfor vi kom og går videre. Lidt senere i butikken møder man det samme produkt igen, og nu rykker det ved dit behov igen. Du er måske ikke klar til at købe så du går videre. Lige inden du når til kassen, så kommer de engang til, og nu mangler du det bare helt vildt, fordi Ikea har skubbet til dit behov over flere gange, i løbet af dit besøg.

Det er nøjagtigt det samme Google remarketing kan gøre, og det kan de gøre igennem deres Adsense. Og du har altså mulighed for at implementere de her reklamer på din blog eller hjemmeside, og dermed nyde godt af, at nogle vælger at klikke på reklamerne for at vende tilbage til butikken og købe varen.

Adsense, giver i de fleste sammenhæng et dårligere afkast til hjemmesideejeren end affiliate delen gør, og det er derfor at foretrække, hvis det er muligt. Lige under overskriften ses et eksempel på en Adsense reklame, og det er jo lidt tydeligt ud fra den, at jeg har haft kigget på SEO software på nettet fornyeligt.

Guide: Sådan vælger du den rigtige hostingløsning

Skal du finde en Hostingløsning til din hjemmeside? Har du svært ved at finde den rigtige løsning for dig? Måske du bare gerne vil forstå, hvad det der webhosting overhovedet er?

Det kan være forvirrende at finde rundt i, og det er fuld forståeligt. Der er mange hosting muligheder at vælge imellem. Det gør det langt fra nemmere, hvis du er helt grøn på området og først for nyligt har hørt om begrebet.

Men mist ikke modet. Vi har her samlet en beskrivelse af de forskellige typer af Hostingløsninger, samt en forklaring af hvad det helt præcis indebærer. Vi har gjort forklaringerne simple, så alle kan følge med.

Hvad er webhosting?

Har du allerede en grundlæggende forståelse for webhosting, kan du uden besvær hoppet denne del over. Men er du i tvivl om hvad det præcis er, så forklarer vi det her på et niveau hvor alle kan være med.

For at have en hjemmeside på internettet, er du nødt til at have din hjemmesides filer på en webserver. Hvor gør man så det? Det gør man hos en webhost.

Du kan opfatte det som om at du er en lejer, der leder efter et sted at lave din hjemmeside. En webhost er en lejlighed og personerne bag serveren er udlejeren. Du betaler udlejeren på en månedlig basis, for at din hjemmeside kan få lov til at bo i deres server.

Der findes mange forskellige udlejere. Nogle er billige andre er dyre.

Vi giver her forklaring på fire typer af Hostingløsninger. De er vidt forskellige, og de har hver især deres fordele og ulemper. Inden du tager et valg af webhost, bør du derfor overveje hvad dine behov er. Det gør det lettere for dig at vælge den helt rette Hostingløsning i dit tilfælde.

Webhotel

Et webhotel er det, man også kalder for shared hosting. Det betyder, at din hjemmeside deler server med andre websites. Så hvis du har en hjemmeside med ekstra følsomme oplysninger, bør du måske overveje, om det er bedre at finde en anden løsning.

Et webhotel har både sine fordele og ulemper. Hvis din IT-snilde er ikke eksisterende, så er dette dog et rigtig godt bud på en Hostingløsning. Disse hosts er nemlig oftest gode til at lave brugervenlig platforme med et panel og en overskuelig opsætning. Det betyder, at alle kan navigere rundt i systemet. Du behøves derfor ikke at have den store viden om hjemmesider for at kunne være med.

Er du til gengæld skarp i faget, kan du måske finde det irriterende, at du ikke har fuld adgang til din side. Det vil sige, at du for eksempel ikke kan installere eller opgradere software. Dette er selvfølgelig ikke så relevant, hvis du alligevel ikke har behov for dette.

En anden fordel ved et webhotel er, at det er billigt. Prisen på et webhotel svinger, alt efter hvilken host du vælger. Priserne er dog langt fra i den dyre ende, og det er let at finde hostingløsninger til attraktive priser.

Oftest betaler du for månedligt brug, og deraf kommer navnet webhotel – fordi du lejer din hjemmeside og dens filer ind hos udbyderen.

Dedikeret server

Denne Hostingløsning befinder sig i den anden ende af skalaen. Med en dedikeret server bliver du nemlig herre i eget hus.

Forskellen på en dedikeret server og et webhotel er at den dedikeret server er din- og kun din. Der er altså ikke noget med at dele med andre website. Alle ressourcer bliver udelukkende brugt på din hjemmeside. Derudover får du i forhold til softwarekonfigurationen en fuldkommen fleksibilitet og frihed.

Det kan være svært at se en grund til ikke at vælge denne løsning. Der er dog det, minus at det er meget dyrt sammenlignet med alternativerne.

Hvis du overvejer at vælge den dedikeret server som en hostingløsning, bør du være bevidst om dine behov. Serveren kan nemlig altid udvides men aldrig nedskaleres. Bliver serveren større, end du har brug for, står du pludselig med en masse unødvendige omkostninger. Det vil nemlig betyde, at du vil være tvunget til at betale for en masse plads, du ikke bruger. Det vil være spild af penge, som kunne være brugt til at fremme din hjemmesider eller eventuel virksomhed på andre områder.

VPS

VPS er en forkortelse for Virtual Private Server.

Man kan sige at hostingløsningen VPS er en blanding af et webhotel og en dedikeret server. Det kan måske lyde lidt mærkeligt, fordi de to muligheder er så forskellige fra hinanden. Men når du får VPS forklaret, så vil du kunne forstå hvorfor.

VPS fungerer således, at du lejer en del af en server. Det vil sige, at du deler en server med andre websites, ligesom du gør med et webhotel. Forskellen er dog, at på et webhotel er du ikke garanteret en fast mængde af serverens ressourcer. Din hjemmeside kan blive påvirket, hvis der er en høj aktivitet på en af de andre hjemmesider som er tilknyttet serveren. Med en VPS løsning er du garanteret et fast beløb af serverens computing ressourcer.

Det betyder at i stedet for at have en hel server, så har du bare en del af en server. Til gengæld er den del af serveren så også kun din. Det betyder også, at ingen andre hjemmesider potentielt har adgang til dine filer.

Cloud

Cloud hosting, eller cloud computing, er et virtuelt datacenter. Det betyder, at der ikke findes en fysisk server. Du kan sammenligne det med, når du sender ting i skyen via din iPhone. Vil du benytte dig af denne løsning, er det derfor vigtigt, at din internetforbindelse er stabil.

Man kan kalde cloud computing for en IT-outsourcing. Din hjemmesides IT lægger du i hænderne på en ekstern partner, som så tager sig af det.

Fordelen ved cloud hosting, er at du kun betaler for den plads, som du bruger- hverken mere eller mindre. Du kan, modsat en dedikeret server, både skalere op eller ned for løsningen. Så kan du hele tiden rette løsningen ind efter dine behov.

Guide: Alt du skal vide om DNS-opsætning

Har du din egen hjemmeside eller blog? Så er du sandsynligvis stødt på begreber som DNS-opsætning, Time To Live og CNAME. Alle disse ord er vigtige i forbindelse med opsætningen af en hjemmeside. Derfor er det en god idé, hvis du har styr på deres betydninger og relationer til hinanden. Dog kan det være både svært og uoverskueligt at finde hoved og hale i, hvad begreberne betyder, og hvordan de forholder sig til hinanden. Dette er netop, hvad vi forsøger at overskueliggøre med dette indlæg.

I indlægget her vil du finde en guide, som indeholder alt det, som du bør vide i forbindelse med opsætning af DNS. Du kan med fordel læse videre, hvis du vil være klædt godt på til at opsætte en hjemmeside eller en blog.

Generelt om DNS records

DNS er en forkortelse af Domain Name System og betegner et hierarki af forskellige navneserverer, som oversætter domænenavne til IP-adresser. Derfor er DNS vigtigt, hvis du skal pege et domæne ind på et webhotel.

Hvis du skal oprette en hjemmeside, skal du købe et domæne. Her er det vigtigt, at domænet peger på den rigtige IP-adresse og derved det rigtige webhotel. Hvis du har købt dit domæne sammen med et webhotel, vil du i de fleste tilfælde ikke skulle bekymre dig om DNS records, da dette automatisk sker.

I nogle tilfælde er dette dog anderledes, og her det vigtigt, at du har viden på området. Disse tilfælde kan eksempelvis være, hvis du køber et ekstra domæne, som skal pege ind et allerede eksisterende webhotel, eller hvis du flytter dit webhotel til en anden udbyder, men ikke ønsker at flytte DNS-opsætningen/domænet med.

Opsætning af DNS sørger altså for, at domæne og hjemmeside hænger sammen, som det skal. Derudover kan DNS anvendes til opsætning af mail, aliasadresser mv. Derfor er det vigtigt, at opsætning af DNS bliver udført korrekt, så der ikke opstår misvisninger eller rod i dine hjemmesider. Du bør derfor have god viden på området, inden du giver dig i kast med DNS-opsætning.

Der findes mange forskellige typer af DNS records, men i dette indlæg vil du kun blive præsenteret for de væsentligste, hvilket er dem, du kan læse mere om nedenfor.

Time To Live (TTL)

Begrebet Time To Live er vigtigt at have styr på, inden du lærer om de forskellige typer af DNS records. Begrebet angiver, hvor lang tid (i sekunder) et DNS-opslag skal lagres på både brugernes computere og navneservere.

Hvis du eksempelvis ønsker en TTL på to timer, skal du sætte TTL-værdien til 7.200 sekunder, da dette svarer til to timer. Det er forskelligt, hvor længe du ønsker at have din TTL, men hvis du eksempelvis skal foretage nogle vigtige ændringer i din DNS, kan det være en god idé at sætte den til 15 minutter (900 sekunder). Herved bliver dine ændringer hurtigt tilgængelige.

Du bør dog være opmærksom på at få sat din Time To Live op igen, da din navneserver ellers vil blive unødvendigt belastet. Det anbefales, at TTL-værdien sættes til mellem 4-12 timer (14.000-43.200 sekunder).

A record

A record er en type af DNS record, og denne sørger for sammenkoblingen mellem en IP-adresse og et domæne. Det pågældende domæne peger ved hjælp af en A record på en særlig IP-adresse, således at indholdet mellem webhotellet og IP-adressen er korrekt.

Vært (host) IP-adresse

Hvis du har nogle subdomæner, som du ligeledes ønsker skal pege ind på én særlig IP-adresse, kan du bruge et stjernealias.

CNAME record

Canonical Name forkortes i branchen til CNAME og angiver et alias for en A record. Dette kan du bruge, hvis du ønsker at lave kanoniske navne for din hjemmeside. Et canonical navn vil typisk være navnet på din hjemmeside angivet uden www. På den måde kan brugere tilgå hjemmesiden uden at skulle skrive hele navnet ”webhotelsoversigt.dk” i browseren, men ved kun at skrive ”xxx”.

Dog har du også mulighed for at pege på et helt andet domæne ved hjælp af CNAME record. Det kan eksempelvis være, at dit firma har skiftet navn, men at kunderne ikke helt har vænnet sig til det. Her er det smart at gøre sådan, så brugerne automatisk kommer ind på dit firma med det nye navn ved at tilgå den gamle hjemmeside. Du kan også anvende stjernealias ved brugen af CNAME.

Vært(host) Kanonisk navn

Du kan med fordel anvende CNAME record, hvis du har en række domæner, som peger på samme IP-adresse. I dette tilfælde kan du nemlig nøjes med blot at ændre én DNS-record. Dette sker, hvis du opsætter en A record til din IP-adresse, og sørger for at de øvrige dæmoner opsættes med en CNAME record, som referer til denne A record.

MX record

Den sidste vigtige DNS record kaldes for MX record, og angiver den mailserver, der skal modtage e-mails fra det pågældende domæne. Heraf navnet MX som er en sammentrækning af mail og exchange.

Vært(host) Mailserver Prioritet

Prioritet skal angives, hvis du anvender flere forskellige mailservere til samme domæne. Dette kan være en god idé for at opnå større modtagesikkerhed for dine e-mails. Ved at angive to mailservere i prioriteret rækkefølge sikrer du nemlig, at mails ikke går tabt i tilfælde af, at en af serverne ikke svarer.

Hvis du har læst ovenstående guide, vil du være klædt godt på til at foretage DNS-opsætning af din hjemmeside. Det er dog vigtigt at understrege, at du bør sætte dig godt ind i tingene, før du begynder at ændre forskellige ting, da det ellers kan blive noget værre rod. Hvis du ikke føler dig sikker på området, kan du med fordel søge professionel hjælp, hvilket er din sikkerhed for, at tingene bliver udført korrekt og lige efter dine ønsker.

Til sidst er der ikke meget andet at sige end: Rigtig god fornøjelse med opsætning af DNS.