Dette indlæg blev udgivet i Blog den af .

Hvordan kan du bruge AI på din hjemmeside og webshop

AI er måske den mest revolutionerende teknologi, der har set dagens lys, i moderne tid. Med kunstig intelligens er der kommet helt nye muligheder på stort set alle markeder, men i dette indlæg vil vi fokusere på de muligheder, som du kan benytte, når det handler om drift af hjemmesider og webshops.

Med AI har du fået mulighed for at have ”medarbejdere” uden at skulle ansætte. Hvis du bruger AI rigtigt, kan du nu tilbyde en lang række ydelser, som tidligere krævede ansatte og en bundlinje, der kunne bære det. Vi dykker lidt ned i nogle af de konkrete muligheder, der findes.

Tekstforfatter

Vi ved alle, at SEO er vigtig for ens hjemmeside. Her er indhold vigtigt, men det kan være svært at finde enten tid eller penge til at få udarbejdet gode SEO tekster. Med AI kan du på ganske kort tid få skrevet gode, lange og relevante tekster til din hjemmeside eller webhop. Det kan både være tekster til landingpages eller produkttekster. Der er dog det forbehold, at vi endnu ikke helt ved, hvordan søgemaskinerne behandler SEO tekster skrevet af AI. Der findes værktøjer, der kan vurdere om tekster er skrevet af et menneske eller AI, så for nu er det måske bedst at benytte AI som inspiration til dine tekster og fortsat skrive dem selv.

Korrekturlæsning

Selv den dygtigste tekstforfatter kan komme til at lave fejl i sine tekster. Med AI kan du få korrekturlæst dit indhold på ganske få sekunder og med enorm stor præcision. AI er derfor et genialt værktøj til netop denne opgave. Så vi anbefaler helt klart, at du sender dine egne tekster en tur igennem en AI for at sikre, at dit indhold står 100% skarpt overfor dine slutbrugere.

Forslag til din hjemmeside og webshop

Du kan lade AI vurdere din hjemmeside eller webshop. I de nyere modeller kan AI tilgå internettet og derfor kan du bede den vurdere enten indhold eller design ved blot at give den linket til din hjemmeside. Her kan den komme med input både generelt eller med SEO briller på. Stil den de rette spørgsmål og brug AI til at foretage relevante optimeringer. Husk dog at AI stadig er en maskine, så dens holdninger til korrekte løsninger er ikke altid brugbare. Men det kan måske sætte nogle overvejelser i gang, hvorefter du kan bruge din egen sunde fornuft til at optimere på siden.

AI til sprogversionering

Er du interesseret i at oversætte din hjemmeside til andre sprog, så er AI et fremragende værktøj. Du kan nemt fodre den med både tekster og hele HTML sektioner og bede den oversætte til relevante sprog. Tidligere ville det have krævet en oversætter, som du kunne komme til at betale mange penge for. Men med AI kan du selv løfte opgaven i forhold til at sprogversionere din hjemmeside og shop. Det kan dog igen være fornuftigt med en menneskelig vurdering af indholdet, så du sikrer, at alle termer er korrekte i forhold til det, du ønsker at kommunikere.

AI til video

Her kommer AI virkelig til sin ret. Benytter du video på din hjemmeside, som ligeledes skal sprogversioneres, så er der store summer at spare med AI. De bedste værktøjer til at versionere videoer er så gode, at det er svært at se, hvad der er virkeligt eller AI genereret. Med lip sync indbygget kan AI med en virtuel figur præsentere dine videoer på helt andre sprog. Ligesom med oversættelser af tekst kan det dog være en god ide at få vurdere indholdet af en sprogkyndig, så du sikrer dig, at der ikke er sneget sig en større fejl ind i indholdet.

AI support og chat

AI kan også bruges til at supportere dine kunder. Jo flere standardspørgsmål, du modtager, jo bedre kan AI assistere dig. Driver du en webshop kan spørgsmål til returnering, handelsbetingelser, leveringsfrister mm. ofte besvares af en chatbot, da det er viden, der i forvejen er tilgængelig på dine hjemmeside. Nogle AI baserede chat programmer kan oplæser både i din hjemmeside, men du kan også selv fodre dem med gode svar. Du kan derfor nedbringe dine tid på supporten og fokusere på mere interessante ting, hvis du har en veltrænet chatbot. Det kan dog også have den modsatte effekt, da kunder kan blive irriteret over at skrive med en maskine. Vi anbefaler derfor, at du altid tilbyder menneskelig support samtidig. Undlad at gemme den menneskelige support bag mange lag af chatbot svar, da det uden tvivl vil medføre irritation hos kunden. Men tilbyd det i stedet som en ekstra mulighed for kunden, hvis de gerne vil have et hurtigt svar på et spørgsmål, men vær åben omkring det er en AI løsning.

Prisoptimering med AI

AI kan lynhurtigt scanne internettet, så sammenlign dine produktpriser med andre på markedet på ganske kort tid. Har du nogle bestemte konkurrenter kan du endda gå så vidt at prissætte på baggrund af konkurrentens priser. Dette kræver naturligvis noget udvikling, men med API adgang til fx chatGPT er der rigtig mange muligheder. Det handler oftest om at identificere mulighederne, da de tekniske begrænsninger ikke er særligt store.

Fejl på din hjemmeside og driftssikkerhed

Når man driver en hjemmeside vil der oftest opstå udfordringer i ny og næ. Her kan AI også være en nyttig ekstern partner. Skal du identificere udfordringer med fx dit webhotel eller dit CMS system kan AI være behjælpelig med gode løsningsforslag. Her kan du undgå at vente timevis på en ekstern supporter, men i stedet tage skeen i egen hånd og typisk få løst udfordringerne på minutter. Det kan dermed sikre en bedre drift og du undgå større omsætningstab. Man kunne forestille sig, at der kommer indbyggede AI løsninger direkte i dit CMS system i fremtiden, der måske endda kan løse den slags udfordringer på dine vegne, men så langt er vi endnu ikke.

API adgang

Mange af de forslag, der er beskrevet i dette indlæg, omhandler typisk manuelle processer. Der er dog også mulighed for at lave programmeringsbaserede løsninger. Her kan man med koder anmode fx chatGPT om svar på mulige spørgsmål. Det kan fx være på konkurrenters priser eller bede om en direkte oversættelse på et spørgsmål. Du kan med AI modtage spørgsmål på dansk, få dem oversat til indisk helt automatisk, for derefter at sende det til en indisk supporter. Når han så svarer retur på enten indisk eller engelsk, kan svaret igen automatisk oversættes tilbage til dansk og sendes til kunden. Det giver helt nye muligheder for udenlandske supportere og dermed nye muligheder for dig, når det kommer til billig arbejdskraft.  Mulighederne er med andre ord uendelige, når det kommer til at benytte AI på din digitale platform.

Fremtiden

Udviklingen af AI kommer formentlig til at gå stærkt, så vi vil formentlig inden længe have en masse indbyggede værktøjer tilgængelige i vores hjemmeside og shopsystemer. Vi ser det allerede i større programmer som Adobe, hvor AI kan assistere ens arbejde. Det samme vil formentlig gøre sig gældende i CMS systemer som WordPress, hvor AI kan hjælpe med at producere indhold og layout funktioner. Vi har allerede set de første løsninger fra nogle af de store WordPress temaer, hvor hele layouts kan produceres på baggrund af AI beskeder. Så i den nærmeste fremtid slipper du nok for selv at lave opsætningen, da AI vil kunne løse både designopgaven og tekstforfatter opgaven på et utroligt højt niveau. Det interessante bliver i sidste ende, hvordan søgemaskinerne tager imod disse løsninger.