Nå ud til dine kunder med hjælp fra et webbureau

Online marketing kan ikke begrænses til én aktivitet – tværtimod er det et paraplybegreb for alle de sammenhængende og samspillende discipliner, der skal til for at gøre dig synlig på nettet. Alle virksomheder der ønsker at nå ud til deres målgrupper, er nødt til at være online.

Hele verdenen er blevet digital, og de traditionelle marketingkanaler er ikke længere så effektive som førhen. I dag bruger vi mange af vores vågne timer på vores smartphones, og danskernes digitale afhængighed bliver skrevet på sort og hvidt i Danmarks Statistiks seneste rapport om vores medievaner.

Alt kan findes på nettet

Er du ikke på nettet, så eksisterer du ikke i forbrugernes verden. I dag kan alt findes med blot et par klik, og derfor er søgemaskinerne noget af det første, som folk tyr til, når de skal finde ud af noget.

Om du nemt kan findes på nettet, afhænger dog af, hvor stærk din digitale tilstedeværelse er. Her skal der mere til end en hjemmeside. Du skal være synlig både over for dine brugere men også over for søgemaskinerne. Du skal være synlig, der hvor dine brugere er, dvs. på de sociale medier. Og du skal også gøre dig synlig, når dine brugere mindst venter det.

For at komme i mål med alt dette kræver det en solid online marketingindsats. Her kan du gå ad to veje. Du kan selv forsøge dig med det, eller du kan lade et professionelt webbureau hjælpe dig.

Har du erfaringen og kompetencerne til at løfte opgaven, kan du bare kaste dig ud i det. Har du ikke det, kan du i stedet udlicitere online marketingarbejdet til et hold eksperter med speciale i digital markedsføring. Leder du efter et professionelt webbureau i København, kan du tage et nærmere kig på Morning Train, som er et full service-bureau. Bureauet har 8 år på bagen og mange stærke cases og resultater i rygsækken.

Hvad dækker full service over?

Et full service-bureau varetager alle opgaver, der har med kundens online tilstedeværelse at gøre. Det er alt fra design af visuel identiet over webudvikling til digital markedsføring. Et full service-bureau har typisk flere afdelinger, som hver er dedikeret til et bestemt arbejdsområde som eksempel digitalt design, programmering, online annoncering og så videre.

Men et full service-webbureau laver mere end det. Denne type webbureau tilbyder som oftest også konsulentydelser om forretningsudvikling. Aktiviteter som udvikling af nyt website og annoncering på sociale medier giver nemlig ingen mening, hvis ikke de alle sammen samarbejder mod et bestemt mål. Der skal laves en ordentlig strategi, før konceptudviklingen kan gå i gang, så det står klart og tydeligt, hvad det højere formål for hele online marketingindsatsen er.

Alternativet er nichebureauer

Hvis du virkelig ikke vil alle dine opgaver løst hos en og samme leverandør, så er der et andet alternativ, om end det ikke er særlig udbredt i Danmark. I stedet for et full service-webbureau kan du benytte dig af et eller flere nichebureauer.

Et nichebureau løser kun opgaver inden for ét bestemt arbejdsområde. Et nichebureau kan for eksempel arbejde med SEO, et andet kan arbejde med webdesign og så videre. Nichebureauer er handy, hvis du ikke som virksomhedsejer ikke føler, at alle dine behov bliver dækket hos et full service-bureau. Er dette situationen, kan du henvende dig til et nichebureau, som netop tilbyder det, du mangler.

Til gengæld må man tage med, at jo flere samarbejdspartnere man har, desto mere tid skal man bruge på administrativt projektarbejde. Dine samarbejdspartnere taler jo ikke sammen, så derfor må du afsætte ressourcer til at få de forskellige projekter til at gå op i en højere enhed. Du undgår dog dette, hvis du kun har en samarbejdspartner, nemlig full service-bureauet.