Sådan forebygger du skader hvis du har et stillesiddende arbejde

Det er næsten hver femte af os, der har et arbejde hvor vi sidder meget stille, der som regel er foran en computer, et såkaldt stillesiddende arbejde. Der er sågar en stigende tendens til at vi bevæger os mindre, det gælder både voksne og børn. At sidde med sin computer eller telefon er yderst velkendt hos voksne og teenagere. Børn sidder ved pc’en og eller ipad’en og spiller. Og det er helt okay at sidde stille og slappe af i kroppen imens man hygger sig, men det skal ske på begrænset vis. Kroppen er nemlig ikke egnet til at sidde stille så mange timer ad gangen, så hvis du har et såkaldt stillesiddende arbejde, er det vigtigt at du tager forbehold for dig selv og din krop. Både når du er på jobbet og når du kommer hjem fra jobbet.

Variationer forebygger skader

Det kræver ikke det helt vilde at forebygge skader i din dagligdag, selvom du arbejder på et kontor. For det er blot små ændringer og variationer i din arbejdsdag, som kan gøre en stor forskel. Dog er der nogle faste ting, som gør det basale for at tage hensyn til din krop og din kropsholdning når du arbejder, og det er dine kontorstol og bord. Samtidig skal du tænke over hvordan hele din kropsholdning er, når du sidder almindeligt. Det vigtigste ved møblerne er:

Møblerne skal være i orden

Sørg for at stolen er god at sidde i og kan justeres i højden, så du lige netop kan nå gulvet med fødderne. Stolen skal kunne passe i højden til dit skrivebord. Skrivebordet skal have den højde så den passer til stolen, så dine arbejde får en 90graders vinkel, når du sidder tæt ind til bordet. Armene skal hvile på bordet, så du kan slappe af i skuldrene.

Dette kan du gøre for at få variation ind på arbejdet

Der er flere forskellige ting du kan gøre i din arbejdsdag, som gør en større forskel end man lige går og tror.

  • Først og fremmest, hvis man har mulighed for det, så tag cyklen på arbejdet og lade bilen blive stående i indkørslen. Er dette ikke muligt, kan du tage trapperne til kontoret, i stedet for elevatoren. Selvom man ikke lige orker det, så gavner det sig på sigt.
  • Varier din arbejdsstilling ved at skiftevis sidde ned og stå op.
  • Hold nogle små pauser fra skærmen, og vend tilbage med ny energi.
  • Skal du hente papir i printeren, så gå en omvej og få rørt musklerne lidt.
  • Har du mulighed for at tage i træningscenter i frokostpausen, så udnyt det. Nogle arbejdspladser har adgang til privat træningsredskaber. Det er anbefalelsesværdigt at tage 30min på en crosstrainer da det får kroppen og blodomløbet godt i gang, samtidig med at man kan koble af i hovedet.
  • Har man ikke mulighed for at komme i et træningscenter, kan man aftale med en kollega at lave nogle faste øvelser i arbejdstiden, eller gå en hurtig tur rundt om bygningen, for at få gang i kroppen.

Når du kommer hjem

Når du kommer hjem fra arbejdsdagen hvor du har siddet meget stille, er det vigtigt at du ikke formår lægge dig i sofaen resten af dagen. Den motion du ikke får på arbejdet, skal du veje op med når du kommer hjem. I starten kan det være svært at komme i gang med træningen, når man lige er kommet hjem fra en lang arbejdsdag. Det eneste man ønsker, er at smide sig i sofaen, men det kræver blot tilvænning at ændre sine vaner. Det er hårdt, både fysisk og mentalt i starten, men når du er inde i rytmen, vil du få fornyet energi og du vil på sigt kunne forebygge skader og helbredsmæssige problemer.