Hvis du går med tanker om at starte din helt egen webshop, så har du sikkert allerede tænkt over de forskellige tiltag, der skal sættes i værk, før det kan ske. Der er nemlig en masse ting, du skal tage stilling til, hvis du vil sælge varer eller tjenester på nettet. Det kan let blive uoverskueligt, så derfor får du her en lille hurtig guide til, hvordan du starter din egen online forretning.
Kom godt fra start
Uanset hvad du gerne vil sælge, eller hvilke produkter du kan tilbyde, så har du brug for et sted at gøre det. Alle virksomheder med en online tilstedeværelse – uanset om det er en decideret webshop med varer, en virksomhed der tilbyder casino spil online, eller en lokal sushirestaurant med take away-bestilling – har brug for flere forskellige værktøjer og tjenester for at få succes med salget.
Der er mange forskellige e-commerce muligheder, og du undrer dig måske over, hvad du reelt har brug for – og om du overhovedet har brug for noget så simpelt som et webhotel? Svaret er som regel ja, hvis du vil have en seriøs virksomhed. Men det behøver ikke være så svært, som det måske lyder. Du kan for eksempel vælge at bruge Shopify, som er en online e-commerce tjeneste, hvori du kan opsætte din webshop og alle dine produkter. Du kan i princippet sælge alt der, så længe det bare er lovligt. Shopify tilbyder en komplet løsning til din hjemmeside, marketing, priser, skatter og afgifter, og endda forsendelse. Der er endda en gennemgående trin-for-trin guide til, hvordan du kommer i gang med en webshop for første gang.
Opsætning af betaling, forsendelse og meget mere
Shopify er bare én af mange gode muligheder til din webshop.
Der er selvfølgelig mange gode løsninger til din webshop, og mange tilfælde er opsætningen af en webshop ens. De nedenstående trin vil altså gå igen, uanset hvilken e-commerce platform du vælger til din webshop.
Når du bruger platforme som Shopify, Magento eller WooCommerce, så er du godt dækket ind i forhold til at få startet. Det er relativt let at gå i gang med at lægge dine produkter ind, uploade billeder, linke til sociale medier og så videre. Der hvor det måske bliver lidt besværligt er, når du skal til at opsætte dine betalingsmuligheder.
Det første du skal gøre er at beslutte dig for, hvilke betalingsmuligheder du vil have, og hvilke valutaer du vil acceptere. Hvis du har en dansk webshop, men kommunikerer på engelsk, er det helt klart smart også at acceptere international valuta udover de danske kroner. Dernæst skal du opsætte en betalingsgateway. Det er en handelsservice udbudt af en e-commerce-platform, der tager sig af at acceptere og gennemføre betalinger – helt automatisk. Der er rigtig mange muligheder, og det kan godt betale sig at sætte sig ind i de forskellige som for eksempel Stripe, PayPal, og Amazon Payments. Du skal vælge en, der har mulighed for mange forskellige valutaer, og som understøtter et bredt udvalg af kort og betalingsmuligheder. Hvis du vælger Shopify, får du Shopify Payments med i prisen, hvilket er ret smart, da det så allerede er opsat for dig.
Når du har disse ting på plads, skal du finde ud af forsendelsen. Det er heldigvis relativt let at finde forsendelsesmuligheder, men der er meget manuelt arbejde i at pakke, printe labels og at sende varerne afsted – og hvis du sender internationalt, skal du også være opmærksom på skatter og told.
Det var en lille lynguide i, hvordan man starter, og du fik forhåbentligt et par gode fifs til starten med på vejen.