Dette indlæg blev udgivet i Blog den af .

Tips til at øge brugervenligheden på din hjemmeside

NordWood Themes CC0 1.0 Caption: Det er de små detaljer, der kan gøre hele forskellen for din kundes oplevelse af din hjemmeside.

Vi ved godt, at kundernes oplevelser af vores hjemmesider er alfa og omega i forhold til, om de vælger at benytte vores service – og også om de i så fald bliver tilbagevendende kunder. Opsætningen af hjemmesiden, præsentationen af din blog eller virksomhed, og brugervenligheden er alle enormt vigtige ting, når det kommer til, hvordan vores kunder opfatter os og vores virksomhed.

Derfor vil du i denne artikel få en række gode tips til, hvordan du øger brugervenligheden på din hjemmeside og samtidig gør et godt førstehåndsindtryk på dine mulige kunder. Vi går her ud fra, at du allerede har skabt en helt fantastisk hjemmeside og bare mangler de allersidste finpudsninger for at give den det sidste lille skub, så den bare sidder lige i skabet.

Gennemskuelighed

Det første, du skal gøre, er at tage et god kig på din hjemmeside og din virksomhed/blog generelt. Tænk over (og skriv gerne ned), hvad dit formål med virksomheden er. Kig på din forretningsplan og på det overordnede mål. Stemmer din hjemmeside og dine tekster overens med dit formål? Er det, der står på din hjemmeside sandfærdigt, og giver det dine kunder et retvisende indtryk af, hvilken service, du tilbyder? Hvis ja, så overvej om dine tekster kan strømlines endnu mere, så de giver et rent indtryk uden alt for mange overflødige ord. Hvis nej, så gentænk dit formål og din tekst på hjemmesiden og omskriv det, så din hjemmeside stemmer overens med det, du gerne vil opnå med din virksomhed. Måske skal du overveje at investere i en tekstforfatter, der kan hjælpe dig med at få dit budskab til at stå skarpt og præcist.

Brugervenlighed på tværs af platforme

Foto af Alejandro Escamlilla CC0 1.0 Caption: Det er vigtigt, at kunderne har en god oplevelse på min hjemmesiden uanset, hvilken enhed, de benytter sig af.

En anden ting, der er vigtigt at tænke på, er, at din hjemmeside skal være tilgængelig fra flere forskellige former for enheder. Kundernes oplevelse skal være god, uanset om de logger på fra en computer, en tablet eller fra en smartphone. Mange hjemmesider og især webshops som for eksempel Zalando og Asos samt spilleplatforme som PokerStars Casino har alle fået lavet deres egne apps, hvilket gør det meget lettere at sikre kvaliteten af hjemmesiden og af kundernes oplevelse. Det er relativt let at lave sin hjemmeside om til en app, som kunderne kan have liggende på deres smartphone, men hvis du ikke forventer at bruge tid og penge på det, så bør du som det mindste sikre, at din hjemmeside er kompatibel med smartphones. Ellers kan layoutet godt komme til at drille, og oplevelsen kan blive alt andet end optimal.

Hold det enkelt

Der findes mange forskellige måder at sætte en hjemmeside op på og virkelig mange mere eller mindre fancy temaer og skrifttyper, man kan bruge. Det kan være fristende at lave det så smukt og snørklet og imponerende som muligt, men det kan faktisk have den stik modsatte effekt af det, man ønsker. En hjemmeside med kæmpe mængder tekst, varierende skrifttyper, et komplekst og rigt farvetema, kan faktisk nemt komme til at virke forvirrende, tungt, og uoverskueligt, og det kan efterlade kunden med et indtryk af, at det mest af alt var forvirrende, samtidig med at det kan fjerne opmærksomheden fra hjemmesidens egentlige formål, og det du gerne vil have frem.

Fokuser i stedet på at gøre det så enkelt som muligt. Vælg et simpelt og neutralt farvetema og en overskuelig menu med få valgmuligheder. Find en eller to gode og stærke skrifttyper, som du synes godt om – og hold dig så til dem. Hvis du sælger din ydelser på din hjemmeside, så gør salgsoplevelsen så enkel og ligetil som muligt. Overskuelighed og simpelhed er nøgleordene til en god kundeoplevelse. Inkluder en lille tekst af dig selv eller din virksomhed og de ydelser, du tilbyder. Denne tekst skal placeres et centralt sted på hjemmesiden, så kunden hurtigt kan danne sig et overblik over, hvad det er, de kan forvente af dig og din virksomhed. Gør det overskueligt og gennemskueligt.

Fremhæv det vigtigste

Det sidste tip er, at du skal få dine calls to action til at stå ud. Fremhæv dine knapper og gør det let for kunden af finde ud af, hvor de tjekke ud, hvordan de kommer i kontakt i med, og hvordan de finder ud af mere om dine ydelser. Kort sagt: fremhæv din virksomheds vigtigste attributter, så det bliver let og overskueligt for kunden at købe dine ydelser.